Laboratoria przyszłości
Rok szkolny 2023/2024
Na geografii w wirtualnej rzeczywistości...
Dzisiaj, na ostatniej lekcji geografii przed feriami, uczniowie klasy VIIc korzystali z gogli VR. Uczniowie oglądali różne obrazy w wirtualnej rzeczywistości: wybuch wulkanów w różnych miejscach na Ziemi, krajobraz wulkaniczny Islandii oraz wypływ lawy z wulkanu Etna. W zasobach portalu classvr jest możliwość m.in. obejrzenia najciekawszych budowli na Ziemi np: Wielkiego Muru Chińskiego czy innych ciekawych miejsc także na naszym kontynencie.
Nauka o człowieku na przyrodzie
Dzisiaj uczniowie klas IV c i IV d mieli okazję poznać jak działa wirtualna rzeczywistość. Podczas lekcji przyrody uczniowie za pośrednictwem gogli VR mogli obejrzeć budowę człowieka od środka. Środowisko VR wzbudziło ogromne emocje. Oglądaliśmy budowę serca, układu krwionośnego, narządy układu oddechowego i układ pokarmowy. Najbardziej podobała się dzieciom jama ustna, którą widziały w goglach VR od strony przełyku. Kolejne ciekawe lekcje z zastosowaniem gogli jeszcze przed nami!
Warsztaty dla nauczycieli 2024 roku
3 stycznia odbyły się warsztaty dla grupy nauczycieli w ramach
Programu Laboratoria Przyszłości.
Las w wirtualnej rzeczywistości
Uczniowie klasy IV c podczas lekcji przyrody mieli okazję obejrzeć obrazy w wirtualnej rzeczywistości. Wykorzystując gogle VR uczniowie poznali obsługę tego nowoczesnego narzędzia oraz mieli okazję obejrzeć m.in. ekosystem lasu czy stawu. Lekcja z wykorzystaniem pomocy z programu Laboratoria Przyszłości bardzo się wszystkim podobała a każdy wyświetlany obraz budził ogromne zainteresowanie.
Lekcja biologii z wykorzystaniem Empiriusza
22 listopada uczniowie klasy V a na lekcji biologii doskonalili pracę metodą badawczą i stawiali pierwsze kroki w wirtualnym laboratorium Empiriusz badając właściwości dwutlenku węgla.
Maj 2023
Skład powietrza wydychanego z płuc
Na lekcji biologii uczniowie klasy VII a i VII b wykrywali metodą naukową tlenek węgla IV w powietrzu wydychanym z płuc. Poznali jego właściwości przeprowadzając doświadczenia w wirtualnym laboratorium Empiriusz oraz omawiali znaczenie i skutki efektu cieplarnianego w przyrodzie.
Wykrywanie obecności dwutlenku węgla
Na lekcji biologii klasa V b i V c pracowała metodą badawczą wykrywając dwutlenek węgla z wykorzystaniem organizmów eukariotycznych i technologii VR. Drożdże wytworzyły gaz, który nie podtrzymał palenia świecy. W wirtualnym laboratorium uczniowie wykryli dwutlenek węgla za pomocą odczynników chemicznych.
Kwiecień 2023
Biologia z wykorzystaniem Empiriusza
Możliwości wirtualnego Laboratorium Empiriusz z wykorzystaniem technologii VR prezentowała klasa VI a na lekcji biologii. Dzieci próbowały swoich sił podczas praktycznego obcowania z odczynnikami i doświadczeniami. Uczniowie wdrażali się do nauki chemii w klasie VII. Były to kreatywne, pełne zabawy naukowej zajęcia.
Gogle VR na zajęciach Mistrzów Kodowania
Uczniowie klas III, podczas zajęć pozalekcyjnych przenieśli się do wirtualnej rzeczywistości za sprawą gogli VR. Dzieci oglądały krajobrazy pustyni lodowej, obserwowały spacer pingwinów. Za pomocą kontrolerów uczniowie mogli wybierać przesłane na gogle obrazy.
Marzec 2023
Nasze modele 3D
Kolejny model 3D został przygotowany przez ucznia klasy III b podczas zajęć programowania. Tymon zaprojektował model króliczka, który następnie został przesłany na szkolną drukarkę 3D. Druk tego modelu będzie trwał ponad 4 godziny. Obok efekt pracy ucznia.
Luty 2023
Mistrzowie Kodowania programują modele do druku
Druk 3D cieszy się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Dzieci na zajęciach Mistrzowie Kodowania programują swoje modele wykorzystując poznaną aplikację tinkercad. Gotowy model uczeń przesyła na naszą drukarkę 3D i po kilku godzinach efekt pracy możemy zaprezentować. Tym razem swój model do druku zaprogramował Kuba z klasy III a.
Mistrzowie Kodowania i SkriBot w roli głównej ...
SkriBot to robot edukacyjny, z którym uczniowie bardzo lubią pracować. Na ostatnich zajęciach dzieci z klasy III a i III b, uczestniczące w zajęciach programowania, miały możliwość pracy z robotem. Dzieci pobrały aplikację służącą do sterowania lub programowania na urządzenia mobilne i rozpoczęły naukę przez zabawę z narzędziami z Laboratorium Przyszłości. Oto nasza szkolna drużyna pracująca ze SkrriBotem.
Projektowanie modeli 3D
Na zajęciach programowania uczniowie klasy III a i III b zgłębiali tajniki projektowania 3D. Uczniowie tworzyli projekty modeli do druku 3D, które mieliśmy wydrukować na naszej drukarce z Laboratorium Przyszłości. Dzieci pracowały z wykorzystaniem aplikacji tinkercad oraz tworzyły w programie do projektowania 3D → 3D Playground
Pierwszy projekt przygotował Hugo z klasy III a, samodzielnie przesłał go na drukarkę i rozpoczęło się drukowanie. Na kolejnych zajęciach podejmiemy kolejne próby druku projektów naszych uczniów.
Styczeń 2023
Roboty edukacyjne na lekcji w klasie III c
Uczniowie klasy III c na zajęciach informatyki mieli możliwość poznania jak działają roboty edukacyjne z "Laboratorium Przyszłości". Dzieci pod kierunkiem p.Krzysztofa Lutego poznały zasady pracy robotów, ich budowę oraz możliwości ich programowania. Lekcja z robotami SkriBot oraz Photon dała dzieciom wiele radości. Sterowanie robotami okazało się wielką przyjemnością.
Scootie Go na zajęciach programowania
Uczniowie klasy III a i III b na zajęciach pozalekcyjnych programowali z wykorzystaniem gry edukacyjnej Scootie Go. Do programowania wykorzystywali kartonowe bloczki z zestawu Scootie Go, następnie skanowali ułożony skrypt za pomocą tableta. Poprawnie ułożony skrypt po zeskanowaniu przesuwał ludzika na odpowiednie miejsce na planszy. Był to sygnał, że ułożony skrypt działa. Były to pierwsze zajęcia z nową pomocą z programu "Laboratoria Przyszłości". Pracując z grą Scootie Go uczniowie zdobywają umiejętności w zakresie: analitycznego i logicznego myślenia, rozumowania algorytmicznego, pracy zespołowej oraz właściwego planowania i organizacji pracy.
Gogle VR na zajęciach Mistrzowie Kodowania
Uczniowie klasy III a i III b w ramach zajęć Mistrzowie Kodowania, na których uczą się programowania w scratch, pierwszy raz mieli okazję zobaczyć czym jest wirtualna rzeczywistość. Dzieci poznały zasady korzystania z gogli VR, uczyły się oglądania przesłanych na okulary obrazów. Wirtualna rzeczywistość wzbudziła wielkie emocje, uczniowie z ogromnym zainteresowaniem oglądali krajobrazy polarne na Antarktydzie czy krajobrazy lasów tropikalnych. Dzieci miały też okazję zajrzeć do wnętrza organizmu oglądając narządy człowieka. Z wykorzystaniem kontrolerów można było poruszać oglądanymi obiektami. Na kolejnych zajęciach uczniowie będą uczyć się programować w nowoczesnym programie edukacyjnym dla najmłodszych Scootie Go. Pomoce te zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Gogle VR, nowoczesne narzędzie w edukacji
Dziś uczniowie klasy V b mieli okazję skorzystać z nowoczesnego narzędzia z Laboratorium Przyszłości. Podczas lekcji dzieci nauczyły się obsługiwać gogle oraz miały okazję obejrzeć obrazy komórek roślinnych oraz zwierzęcych. Gogle VR cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Dzięki nowoczesnym narzędziom każda lekcja dużo bardziej interesująca.
Google VR na przyrodzie
Uczniowie klasy IV C kolejny raz korzystali z nowoczesnych narzędzi zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzieci miały możliwość oglądania narządów z poznanych wcześniej układów w ciele człowieka. Kolejnym przesłanym do obejrzenia obrazom towarzyszyły ogromne emocje. Wszyscy z zaciekawieniem oglądali serce, narządy układu pokarmowego czy nerwowego. Dużym zainteresowaniem cieszył się obraz przedstawiający szkielet człowieka.
Doświadczenia chemiczne z Empiriuszem
Uczniowie klas 8 wykonują doświadczenia chemiczne wykorzystując urządzenie Empiriusz.
W ramach powtórek przed sprawdzianem uczniowie wykonywali wybrane doświadczenia dotyczące otrzymywania soli, klasa widziała ich przebieg na tablecie.
Grudzień
Robot edukacyjny Photon na zajęciach informatyki
Photon to zabawka, która rozwija swoje możliwości razem z dzieckiem. Robot posiada interaktywną historię, która motywuje dzieci do eksperymentowania i zabawy z robotem - ten, dzięki działaniom dziecka, otrzymuje nowe funkcje i możliwości. Photon jest wyposażony w nowoczesną technologię, potrafi reagować na wiele bodźców zewnętrznych, a dzięki dedykowanej aplikacji, pomoże dzieciom rozwinąć wyobraźnię, umiejętności logicznego i analitycznego myślenia oraz nauczy dzieci podstaw programowania. Przygodę z Photonem rozpoczęli uczniowie klasy III a, V b i VIII a.
Zajęcia świetlicowe ze SKRIBOTEM
SkriBot to robot edukacyjny. Tworząc konstrukcje robota, uczniowie nie tylko poznają świat inżynierii i rozwijają zdolności manualne, ale także uczą się organizacji pracy. Dziś na zajęciach świetlicowych prowadzonych przez nauczycielkę świetlicy p.Urszulę Kukuć, uczniowie składali SkriBota z wielu drobnych elementów, które wchodzą w skład zestawu. Praca wymagała skupienia oraz dobrej organizacji pracy w zespole. Na kolejnych zajęciach uczniowie będą uczyć się programować robota, by wykonywał on określone czynności.
Listopad
Spotkanie z wirtualną rzeczywistością na przyrodzie i geografii
Dziś uczniowie klasy IV c i VII b poznawali zasady pracy z nowoczesnymi narzędziami. Podczas lekcji przyrody w klasie IV i geografii w klasie VII uczniowie korzystali z technologii VR. Pierwsze spotkanie wywołało wiele pozytywnych emocji. Uczniowie mieli okazję poznać jak działają gogle VR, do czego służy kontroler i jak należy nim operować oraz uczyli się poruszania po materiałach przesłanych na gogle przez nauczyciela.
Uczniowie klasy IV oglądali w wirtualnej rzeczywistości układ pokarmowy, krwionośny, nerwowy i szkieletowy. Zajęcia z wykorzystaniem VR bardzo się dzieciom podobały. Starsi uczniowie zajęli się głównie poznawaniem sprzętu i poruszaniem się za pomocą kontrolera po przesłanych materiałach o treściach geograficznych. Na dzisiejszej lekcji była okazja obejrzeć krajobraz pustyni lodowej z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.
Rozpoczynamy przygodę z Robotyką...
Uczniowie klas IV - VIII rozpoczęli pracę z pomocami zakupionymi w programie Laboratoria Przyszłości. SkriBot to zestaw do robotyki dla szkół pozwalający na samodzielne stworzenie robota edukacyjnego krok po kroku. W czasie lekcji informatyki uczniowie pracowali w grupach i na podstawie instrukcji składali SkriBota. Robot edukacyjny firmy Skriware to nauka podstaw mechaniki, elektroniki i programowania w jednym!
Lekcja przyrody z wykorzystaniem druku 3D
Uczniowie klas IV a, omawiając temat z działu "Organizm człowieka", mieli okazję zobaczyć elementy budowy szkieletu. Sporo czasu trwało drukowanie ale efekt końcowy wszystkim się spodobał. Kości drukowaliśmy na drukarce Zortrax. Do lekcji wybrane zostały modele 3D różnych typów kości. Oglądaliśmy więc kość płaską, kości długie, a także szkielet dłoni i stopy. W trakcie druku był kolejny ciekawy model - kosteczki słuchowe, które drukowały się w skali 10:1. Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się chwilę jak pracuje drukarka. Jesteśmy bardzo ciekawi jak wyglądają te najmniejsze kosteczki w naszym organizmie. Będziemy je oglądać na kolejnej lekcji przyrody.
Wykorzystanie Wirtualnego Laboratorium Empiriusz na zajęciach dodatkowych z chemii.
Kilkoro uczniów, w trakcie zajęć spróbowało swoich sił w przeprowadzeniu doświadczeń chemicznych korzystając z wirtualnego Laboratorium. Jest to ciągle dla uczniów nowość, bardzo chętnie wykonywali wszystkie polecenia widoczne podczas ćwiczenia, łącznie z odpowiedziami do konkretnego zadania. Dużym plusem jest również możliwość zobrazowania cząsteczek jakie budowały związki chemiczne wykorzystane w zadaniu.
Drukarka 3D na zajęciach edukacji informatycznej klasy I a
Uczniowie klasy I a, podczas zajęć informatyki, mieli okazję zobaczyć jak pracuje drukarka 3D. Dzieci obserwowały druk kostki do gry. Nauczyciel informatyki pokazał uczniom główne elementy budowy sprzętu, objaśnił zasady pracy drukarki.
Edukacja ze SKRILABEM - warsztaty dla nauczycieli.
Nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w kolejnych szkoleniach i warsztatach przygotowujących do pracy z nowoczesnymi narzędziami SkriLab. Szkolenie dotyczyło obsługi drukarki 3D, możliwości wykorzystania drukowanych modeli podczas lekcji, obsługi i pracy z robotami Skribot. Nauczyciele poznali zasoby platformy z narzędziami do modelowania 3D.
Październik
Program edukacyjny Laboratoria Przyszłości w naszej szkole wystartował!
W klasie IV b na lekcji przyrody odbyły się pierwsze zajęcia z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium chemicznego Empiriusz. Uczniowie pracowali metodą badawczą, sprawdzając obecność tlenu i innych gazów w powietrzu. Dzięki profesjonalnym goglom VR i kontrolerom dzieci mogły znaleźć się w kompleksowo wyposażonej pracowni chemicznej, dotknąć szkła laboratoryjnego i przeprowadzić doświadczenie chemiczne. Pierwsze kroki z Empiriuszem zachwyciły uczniów. Korzystając z gogli i kontrolerów jeden uczeń przeprowadzał eksperyment zgodnie z instrukcją. Pozostali uczniowie śledzili jego przebieg na tablicy interaktywnej oraz dokumentowali zapisy zgodnie z etapami metody badawczej. Najbardziej podobały się wszystkim modele cząsteczek tlenu i dwutlenku węgla, które krążyły po ekranie i pobudzały wyobraźnię przestrzenną. Empiriusz okazał się prosty w obsłudze i rozwijał umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych ale też manualne i techniczne.
Z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych zakupionych przez szkołę w ramach "Laboratoriów Przyszłości" będziemy realizować kolejne lekcje.
Realizacja programu edukacyjnego "Laboratoria Przyszłości" w roku szkolnym 2022/2023
Zaadoptowano pomoce dydaktyczne zakupione przez szkołę w ramach programu edukacyjnego "Laboratoria Przyszłości". Nauczyciele rozpoczęli przygodę z nowoczesnymi technologiami Empiriuszem i technologią 3D uczestnicząc w szkoleniach tematycznych.
Pierwsze warsztaty dotyczyły obsługi i możliwości wykorzystania na lekcjach chemii oraz przyrody wirtualnego laboratorium chemicznego. Szkolenie zostało przeprowadzone przez edukatora Wydawnictwa Nowa Era.
Szkoła Podstawowa nr 146 im. Janusza Korczaka otrzymała środki na realizację programu „Laboratoria przyszłości” na kwotę 174 600 zł .
Laboratoria przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem programu ma być stworzenie bazy nowoczesnej szkoły , w której zajęcia prowadzone będą w sposób ciekawy , angażujący uczniów praz sprzyjający odkrywaniu ich talentów rozwijaniu zainteresowań.
Program ten na za zadnie wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. Kierunków przyszłości STEAM , tj. nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka.
W ramach tego programu szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia , m.in. drukarek 3D, mikrokontrolerów robotów sprzętu do nagrań i in. pomocy dydaktycznych.
Poniżej przekazujemy informacje na temat zakupionego sprzętu do szkoły w ramach środków pozyskanych z programu Laboratoria Przyszłości:
A. wyposażenie podstawowe |
|||
|
|
|
|
L.p. |
Nazwa zakupionego towaru |
Kategoria wyposażenia zgodnie z katalogiem |
Nazwa towaru z katalogu |
1 |
Drukarka 3D VAT 0% do Pracowni Druku 3D SkriLab |
Wyposażenie podstawowe |
Drukarka 3D wraz z akcesoriami |
2 |
Pracownia Druku 3D SkriLab |
Wyposażenie podstawowe |
Drukarka 3D wraz z akcesoriami |
3 |
Drukarka 3D VAT 0% do Pracowni Druku 3D SkriLab, rozszerzenie |
Wyposażenie podstawowe |
Drukarka 3D wraz z akcesoriami |
4 |
Pracownia Druku 3D SkriLab, rozszerzenie |
Wyposażenie podstawowe |
Drukarka 3D wraz z akcesoriami |
5 |
Aparat fotograficzny Canon PowerShot G7 X Mark II |
Wyposażenie podstawowe |
Aparat fotograficzny z akcesoriami |
6 |
Statyw do aparatu i kamery |
Wyposażenie podstawowe |
Statyw z akcesoriami |
7 |
Zestaw oświetleniowy: Lampa SOFTBOX ze statywem i żarówką |
Wyposażenie podstawowe |
Oświetlenie do realizacji nagrań |
8 |
Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic Blink |
Wyposażenie podstawowe |
Mikrofon kierunkowy z akcesoriami |
9 |
Mikroport Saramonic Blink 500 B1 |
Wyposażenie podstawowe |
Mikroport z akcesoriami |
10 |
Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery |
Wyposażenie podstawowe |
Gimbal |
11 |
Stacja lutownicza HOT AIR z grotem 2w1 st-8802 Atten |
Wyposażenie podstawowe |
Lutownica / Stacja lutownicza z gorącym powietrzem |
12 |
BeCreo-zestaw z mikrokontrolerem |
Wyposażenie podstawowe |
Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami |
B. wyposażenie podstawowe i dodatkowe: |
|||
|
|||
L.p. |
Nazwa zakupionego towaru |
Kategoria wyposażenia zgodnie z katalogiem |
Nazwa towaru z katalogu |
1 |
Zestaw edukacyjny Arduino |
Pomoce projektowe |
Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin z akcesoriami |
|
Wirtualne laboratorium chemiczne - Empiriusz - pakiet premium |
Robotyka |
Gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie |
2 |
LEGO® Education SPIKE TM Prime – zestaw podstawowy |
Robotyka |
Klocki do samodzielnej konstrukcji z akcesoriami |
3 |
LEGO® Education BricQ Motion Prime set (LEGO45400) |
Robotyka |
Klocki do samodzielnej konstrukcji z akcesoriami |
4 |
Class VR- wirtualne laboratorium przedmiotowe , zestaw 8 sztuk ClassVR Premium |
Robotyka |
Gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie |
5 |
ClassVR – licencja – roczny dostęp do portalu wirtualnych lekcji |
Robotyka |
Gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie |
6 |
Photon: Laboratorium przyszłości – zestaw PRO |
Robotyka |
Robot edukacyjny wraz z akcesoriami |
7 |
Pracownia Robotyki SkriLab |
Robotyka |
Robot edukacyjny wraz z akcesoriami |
8 |
Pakiet specjalny SCOTTIE Gol MATSER PACK |
Pomoce projektowe |
Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin z akcesoriami |
9 |
Modułowe pracownie przyrodnicze – moduł: Jakość powietrza |
Pomoce projektowe |
Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin z akcesoriami |
10 |
Laboratorium przyszłości, Instrukcje BHP - w szkole i poza szkołą |
Pomoce projektowe |
Plansza z akcesoriami |
11 |
Laboratorium przyszłości – kompetencje techniczne i praktyczne |
Pomoce projektowe |
Plansza z akcesoriami |
12 |
Laboratorium przyszłości. Maszyny wokół nas – schematy działania |
Pomoce projektowe |
Plansza z akcesoriami |
13 |
Laptopy Acer TravelMate P2 I5 8gb 256SSD |
Wyposażenie podstawowe |
Drukarka 3D wraz z akcesoriami |
14 |
Mikroport Saramonic Blink 500B1 |
Audi-wideo |
Nagłośnienie |